Samenwerking Renewi en Essity

Geplaatst op 4 juli 2018

Innovatieve verwerking van 400.000 ton gebruikte babyluiers en incontinentiemateriaal in zicht.

Renewi en Essity bieden noodzakelijke innovatie voor de zorgbranche en gemeentes

Waste-to-productbedrijf Renewi en hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity (producent van o.a. TENA, Libero en eigen merk babyluiers) zijn in 2018 een partnerschap aangegaan, om de verwerking van luiers en incontinentiematerialen op een innovatieve manier te verduurzamen. Doelstelling is om in de komende 1,5 jaar een duurzame oplossing te ontwikkelen voor de 400.000 ton luiers die jaarlijks worden weggegooid.

Luiers: een grote afvalstroom die om een oplossing vraagt
In Nederland wordt jaarlijks zo’n 400.000 ton gebruikte luiers weggegooid. De ene helft daarvan bestaat uit babyluiers, de andere helft bestaat uit incontinentiemateriaal vanuit de zorgsector. Al deze luiers worden nu verbrand; deze innovatie biedt een nieuw alternatief. In 2014 gaf toenmalig staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Mansveld al aan dat er een duurzamer oplossing nodig was voor deze afvalstroom: ‘We moeten iets doen met die luiers!’.

Unieke ketensamenwerking
Renewi en Essity willen samen een waardevolle rol spelen bij de maximale materiaalrecycling van luiers. Veel klanten van Renewi houden namelijk nog steeds de gebruikte luiers apart (in totaal zo’n 6.000 ton). Met name zorginstellingen en gemeenten zijn hard op zoek naar een duurzamer oplossing. Babyluiers vormen bijvoorbeeld een groot aandeel van het huishoudelijk afval: zo’n 5 tot 8%. Renewi was een van de twee partijen die tot 2008 de gebruikte luiers landelijk inzamelden voor het bedrijf Knowaste.

Renewi gaat materiaalrecycling van luiers verder ontwikkelen
Tijdens dit project neemt Renewi de verantwoordelijkheid voor het grondstofbeheer, en zet hiervoor haar verwerkingskennis en haar klanten- en routenetwerk in. Essity neemt de verantwoordelijkheid voor de producten, en biedt als kennispartner veel toegevoegde waarde op het gebied van de cellulosemarkt, life cycle assessment (LCA) en gezondheidszorg. Daarnaast maakt het bedrijf deel uit van een waardevol netwerk binnen de Europese Retailmarkt.

Wilt u het gehele artikel lezen klik dan hier.